W Uniejowie twórczo i międzynarodowo

Od czwartku do niedzieli Uniejów stał pod znakiem lokalnych dań i produktów. To wszystko za sprawą warsztatów z pokazem kulinarnym oraz konferencji na temat turystyki kulinarnej i promocji produktów lokalnych. Dla Uniejowa to ważne tematy, gdyż od pewnego czasu Gmina, Geotermia Uniejów oraz Termy Uniejów pracują nad markowymi produktami opartymi na miejscowych zasobach wody geotermalnej. W efekcie, latem ubiegłego roku na rynek weszły dwa pierwsze uniejowskie produkty: kosmetyki i preparaty pielęgnacyjne dla zwierząt oraz ogórek termalny. Po ich pierwszych sukcesach pomysłodawcy zastanawiają się nad dalszym rozwojem. Na co postawić? Czy ograniczać się tylko do rynku lokalnego? Jak zachęcić przedsiębiorców z Gminy do robienia biznesu w oparciu o miejscowe materiały? Jak najlepiej zorganizować promocję i dystrybucję? Stąd pomysł na organizację warsztatów i konferencji w międzynarodowej obsadzie. Zaprosiliśmy na te wydarzenia znakomitych ekspertów z zaprzyjaźnionych miast – Mórahalom (Węgry) i Alatri (Włochy). To miasta, które od dawna rozwijają lokalne marki w oparciu surowce z najbliższego otoczenia i promują turystykę kulinarną, na której zarabiają restauratorzy.  W programie nie zabrakło prezentacji polskich ekspertów.

Dr Karolina Smętkiewicz z Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie mówiła m.in.  o roli produktów lokalnych w rozwoju przedsiębiorczości i promocji gmin, systemów jakości żywności i certyfikacji produktów żywnościowych wysokiej jakości, promocji produktów lokalnych, tradycyjnych i regionalnych. Ekspert z Węgier Csaba Conka przedstawił konkretne przykłady produktów lokalnych z  Mórahalom, system certyfikacji oraz sposoby dystrybucji i promocji. Z kolei Fausto Sabellico z Włoch zaprezentował sporo przykładów z Alatri, które z pewnością będą stanowić inspirację dla Uniejowia. Włoski ekspert zaakcentował też duże znaczenie lokalnych świąt i wydarzeń, które są świetną okazją do sprzedaży i promocji lokalnych specjałów. Ryszard Kaliński z Geotermii Uniejów zaprezentował drogę od pomysłu do biznesu na przykładzie Ogórka Termalnego z Uniejowa. Powstał on w ścisłej współpracy z nauką (Instytut Ogrodnictwa w Skierniewicach). Teraz dzięki pomysłowej promocji i współpracy z uniejowskimi restauracjami, hotelami i handlem osiąga sukces komercyjny.

 

Po prezentacjach przyszedł czas na praktykę: Adam Kozanecki, znana postać w świecie kulinariów, pokazał jak przygotować pyszne dania na bazie ogórków termalnych i miejscowych miodów. Jakie to jest dobre, uczestnicy mogli przekonać się podczas degustacji.

Sobotni program zdominowały tematy kulinarne w ścisłym połączeniu z produktami lokalnymi. Gwiazda konferencji, Alessandro Ceci,  wytłumaczył i pokazał, że klasyczna kuchnia włoska bazuje na serze, warzywach, wędlinach z lokalnych pól i gospodarstw. Współpraca mistrzów kuchni z miejscowymi producentami przekłada się na niepowtarzalny smak, a tego poszukują turyści i mieszkańcy. W efekcie korzysta na tym lokalny biznes. Tą drogą chce też pójść Uniejów. Żeby nie być gołosłownym, mistrz Ceci zrobił show, w którym przekonał uczestników, że najlepsza pizza  powinna być przygotowana przez fachowców w oparciu o proste składniki z regionu. Goście z Alatri przywieźli ze sobą oliwę, wino, ser oraz wędlinę. Było bardzo  inspirująco i smakowicie. Uczestnicy wydarzeń, głównie przedsiębiorcy, rolnicy, a także osoby bezrobotne wynieśli z prezentacji i pokazów wiele nowych pomysłów. Być może część z nich przekuje się na konkretne działania.