Twoja Gmina, Twój Urząd

Remont skrzyżowania ulic Dąbskiej, Orzechowej i Owczarka kontynuowany

Wstrzymany przed kilkoma miesiącami przez badania archeologiczne, zlecone przez Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Łodzi, remont na skrzyżowaniu ulic Dąbskiej, Orzechowej i bpa W. Owczarka został wznowiony.

W związku ze wstrzymaniem prac w marcu, przewidywany czas realizacji inwestycji, który miał potrwać 4 miesiące i zakończyć się w czerwcu br., uległ wydłużeniu. Miejsce inwestycji zostało całkowicie rozkopane, a prace inwestycyjne rozpoczęte w lutym br. całkowicie wstrzymane przez utworzone wykopaliskowe stanowisko badawcze na wniosek Łódzkiego Konserwatora Zabytków. Realizowane badania archeologiczne prowadzone były na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Zgodnie z nimi roboty ziemne na terenie, na którym znajdują się zabytki archeologiczne, poprzedzone muszą być badaniami archeologicznymi.

Obecnie prace zostały wznowione, a skrzyżowanie, pomimo prowadzonej przez gminę inwestycji, między ulicą bpa Owczarka a Orzechową jest przejezdne samochodami.

– „Zakończona została budowa kanalizacji deszczowej, która wyeliminuje problemy związane z gromadzeniem się dużej ilości wody podczas obfitych opadów deszczy, zaleganiem jej i wypłukiwaniem nawierzchni asfaltowej. Trwa także układanie nawierzchni chodnika na odcinku ulicy Dąbskiej. Niebawem z powodu dalszych badań archeologicznych z użytkowania zostanie wyłączony ostatni asfaltowy odcinek między ulicą Awaryjną a Rynkiem. W tej chwili trwają roboty związane z wywożeniem tłucznia i robieniem nawierzchni tłuczniowej, aby można było dojeżdżać do sklepów, a mieszkańcy do swoich posesji” – jak poinformował główny specjalista ds. realizacji inwestycji Urzędu Miasta – Adam Przytuła.

Jeżeli chodzi o samą inwestycję, to zadanie prowadzone jest pod nazwą: „Przebudowa drogi gminnej nr 111355E na odcinku ul. Dąbskiej w Uniejowie”. Obejmuje wykonanie nowej podbudowy i nawierzchni jezdni, zjazdów, chodników oraz ścieżki pieszo-rowerowej wraz z oświetleniem ulicznym, oznakowaniem pionowym, poziomym oraz zainstalowaniem urządzeń bezpieczeństwa i elementów małej architektury, odwodnieniem pasa drogowego i przebudową istniejącej sieci elektroenergetycznej.

Na skrzyżowaniu zaplanowano wydzielenie pasów ruchu o szerokości 3,50 m. Na jezdni znajdzie się wyspa oddzielająca pasy ruchu wraz z odgięciem toru jazdy. Lewą stroną ulicy pobiegnie dwukierunkowa ścieżka rowerowa z kostki betonowej, chodnik po prawej stronie także został już całkowicie przebudowany. Powstaną dwa aktywne przejścia dla pieszych, które będą informowały kierowcę o osobie znajdującej się na pasach. Zostaną doświetlone, a na jednej z nich wybudowana zostanie wyspa dzieląca przejście, czyli tzw. azyl.

Na odcinku ul. Dąbskiej, prowadzącym od remontowanego skrzyżowaniu do Rynku Miejskiego przewidziano przebudowę nawierzchni jezdni z dwoma pasami ruchu o szerokości po 2,25 m każdy oraz chodników o szerokości 2 m. Przy ul. Awaryjnej powstanie nowe, wyniesione przejście dla pieszych z aktywnym oznakowaniem i doświetleniem.

Przebudowa skrzyżowania jest pierwszą inwestycją realizowaną w ramach projektu pn. „Zielony Uniejów – Thermal Resort”. Koncepcja zakłada rozwój miasta poprzez połączenie lewo- i prawobrzeżnego brzegu Warty zielonymi ciągami pieszymi i pieszo-rowerowym, stworzenie i umocnienie zielonej infrastruktury w celu uzyskania korzyści dla środowiska, poprawę wizerunku i estetyki, dostosowanie lub przebudowę (jak w przypadku wspomnianego skrzyżowania) istniejącej infrastruktury drogowej i miejskiej w taki sposób, aby tworzyła harmonię z otoczeniem, podkreślała charakter zabudowy historycznej i śródmiejskiej miasta, aby powstały przyjazne, zielone ciągi komunikacyjne.

W ramach przebudowy skrzyżowania powstaną pasy roślinności, które poprawią estetykę przestrzeni oraz będą spełniały funkcję ogrodów deszczowych, uzupełnione o elementy małej architektury (ławki, kosze, stojaki rowerowe).

Wykonawcą inwestycji jest firma „LuKpol” Krzysztof Łuczak z Uniejowa, realizująca inwestycję drogową na kwotę 2 388 660,00 zł. Jej realizacja wsparta jest środkami z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w kwocie 1,2 mln zł.

MP.