„Z klasyką przez Polskę” to projekt Polskiego Impresariatu Muzycznego realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca dzięki wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotra Glińskiego i pod jego patronatem.
„Naszym celem jest docieranie z programami muzycznymi na najwyższym poziomie artystycznym w wykonaniu najwybitniejszych polskich artystów do mniejszych ośrodków, miast, miasteczek i wsi. Poprzez kontakt z najwspanialszą sztuką i największymi artystami pragniemy przybliżyć świat kameralnej muzyki klasycznej i pozyskać jej nowych entuzjastów” – czytamy uzasadnienie realizacji projektu na stronie Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca.
W ramach projektu, przy współorganizacji Fundacji „Most the Most”, z którą Gmina Uniejów podjęła współpracę, w dniu 26 listopada (sobota) o godz. 19.00 w Sali Rycerskiej Zamku Arcybiskupów Gnieźnieńskich w Uniejowie na fortepianie zagrała Julia Kociuban.
Zgromadzoną na koncercie publiczność powitali: Prezes Zarządu Fundacji Most the Most – Brygida Ślabska i Zastępca Burmistrza Uniejowa – Mirosław Madajski oraz w imieniu Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca – Karolina Ogrodowska.
Julia Kociuban uważana jest za jedną z czołowych pianistek swojego pokolenia. Jej debiutancka płyta „Schumann, Chopin, Bacewicz” została uznana przez krytyków za jeden z najciekawszych pianistycznych debiutów fonograficznych ostatnich lat, a jej nagranie II Sonaty fortepianowej Grażyny Bacewicz określono jako najwspanialszą rejestrację utworu na świecie. Dwa najnowsze albumy z koncertami oraz kwintetami fortepianowymi G. Bacewicz i A. Tansmana były nominowane do nagrody ‘Fryderyk’. W 2022 roku ukazał się drugi solowy album artystki „Polish Polonaises”.
Kociuban regularnie występuje w renomowanych salach koncertowych w Europie (m.in. Herkulessaal w Monachium, Konzerthaus w Wiedniu i w Berlinie, Laeiszhalle w Hamburgu), Ameryce oraz Azji. Jest zapraszana na najbardziej prestiżowe festiwale muzyczne na świecie w tym m.in. La Roque d’Antheron, La Folle Journee, Young Euro Classic w Berlinie, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Kissinger Sommer.
Jako solistka koncertowała z towarzyszeniem uznanych orkiestr kameralnych i symfonicznych w tym m.in. Wiener Symphoniker, Wiedeńska Orkiestra Radiowa ORF, Orkiestra Symfoniczna NDR w Hamburgu. Współpracowała z wieloma cenionymi dyrygentami m.in.: Howard Griffiths, Hans Graf, Lahav Shani, Nemme Järvi, Kristjan Järvi, Heribert Beissel, Aziz Shokhakimov, Ken-David Masur, Antoni Wit, Jerzy Maksymiuk, Paweł Przytocki, Marek Pijarowski. Dokonała szeregu nagrań radiowych, telewizyjnych oraz płytowych m.in. dla wytwórni Sony Classical, DUX oraz Gramola.
Julia Kociuban jest absolwentką Royal College of Music w Londynie, Universität Mozarteum w Salzburgu oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie studiowała pod kierunkiem Dmitri Alexeeva, Pavla Gililova oraz Piotra Palecznego. W 2019 roku uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych, a rok później ukończyła podyplomowe studia menadżerów kultury w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Prócz działalności artystycznej prowadzi działalność pedagogiczną wykładając na Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Jest także pomysłodawczynią i dyrektorem BISMA Bacewicz International Summer Music Academy.
W programie koncertu usłyszeliśmy: Poloneza „Pożegnanie Ojczyzny” Michała Kleofasa Ogińskiego (1765–1833), Poloneza op. 9 nr 6 Ignacego Jana Paderewskiego (1860-1941), Poloneza melancholijnego op. 10. Juliusza Zarębskiego (1854–1885), Walca Des dur op. 64 nr 1, Rondo à la Mazur, Fantazję f-moll op. 49, Andante spianato i Polonez Es-dur op. 22 Fryderyka Chopina (1810-1849).
Świadectwem tego, że koncert bardzo spodobał się publiczności były gromkie brawa i bisy.
W imieniu gospodarzy miejsca za piękny koncert podziękował pianistce i organizatorom wydarzenia przewodniczący Rady Miejskiej w Uniejowie – Tomasz Wójcik.