Warsztaty „Filmowcy przyszłości” w ramach 34. Ogólnopolskiej Konferencji Filmoznawczej w Uniejowie odbyły się dzisiaj, tj. 17 października, w godzinach 9:00-13:30, w Centrum „Spycimierskie Boże Ciało” w Spycimierzu. Wzięło w nich udział 60 uczniów z klas 4-8 ze Szkoły Podstawowej im. Bohaterów Września 1939 r. w Uniejowie, Szkoły Podstawowej im. płk. pil. Szczepana Ścibora w Wieleninie oraz Szkoły Podstawowej im. Marii Skłodowskiej-Curie w Wilamowie.
Efekty twórczej pracy dzieci i młodzieży zostaną zaprezentowane uczestnikom warsztatów oraz ich rodzicom, a także – jako przykład dobrych praktyk edukacyjnych – edukatorom biorącym udział w 34. Ogólnopolskiej Konferencji Filmoznawczej. Prezentacja odbędzie się w niedzielę, 20 października o godzinie 10:45 w Sali Rycerskiej Zamku Arcybiskupów Gnieźnieńskich.
Prowadzący warsztaty, Maciej Rewers, tak wypowiedział się o ich celach i przebiegu:
Co mają na celu warsztaty?
Celem warsztatów jest zorganizowanie zajęć dla dzieci i młodzieży, podczas których uczestnicy wcielają się w filmowców i tworzą swoje pierwsze filmy. W tym roku tematem przewodnim są realizacje dokumentalne, co oznacza, że uczestnicy muszą odnaleźć w swojej okolicy bohaterów do swoich produkcji i współpracować w grupach filmowych.
Czy temat warsztatów jest dowolny?
Temat wiodący naszych filmów to „Moje miejsce na ziemi”, skupiamy się na lokalnej okolicy, aby uczestnicy mogli opowiedzieć o miejscach, które ich fascynują. Koncentrujemy się także na tym, jakie dzieci są, jakie mają marzenia oraz pasje. Rozmowy na ten temat pozwalają nam lepiej poznać ich perspektywę na otaczający świat.
Czego młodzież uczy się podczas zajęć?
Przede wszystkim pokazujemy im, że technologia, której używamy na co dzień, umożliwia realizację treści filmowych. Chcemy ich inspirować do nagrywania filmów za pomocą telefonów komórkowych, co stanowi pierwszy krok w zdobywaniu umiejętności filmowych. Umożliwia to rozwijanie pasji i poszerzanie horyzontów związanych z filmografią.
Czy warsztaty są połączone z zajęciami w terenie?
Tak, warsztaty składają się z części teoretycznej, która jest krótka, oraz z części praktycznej, w której uczestnicy realizują swoje filmy. Część praktyczna dzieli się na dwa etapy. Pierwszy to przeprowadzanie wywiadów: jedna osoba pełni rolę osoby prowadzącej, a druga występuje jako bohater filmu. Uczestnicy uczą się także podstaw realizacji obrazu i dźwięku. Następnie dzieci pracują w terenie, gdzie mają za zadanie zwizualizować tematy poruszane w filmach.
Czy zostanie zmontowany jeden wspólny film?
Tak. To umożliwi nam zmontowanie jednego wspólnego dokumentu, który zostanie zaprezentowany w niedzielę w zamku. Zachęcam do obejrzenia efektów pracy młodzieży.
Dziękuję za rozmowę.
MP.