Ustawa z dnia 17 grudnia 2021 roku o ochotniczych strażach pożarnych dała możliwość uzyskania specjalnego świadczenia w formie dodatku do emerytury w wysokości 200 zł. Do tej pory wniosek o przyznanie wsparcia w tej postaci złożyło ponad 150-ciu emerytowanych mieszkańców naszej gminy.
Podczas ostatniej Sesji Rady Miejskiej w Uniejowie, burmistrz Józef Kaczmarek w ramach sprawozdania z międzysesyjnej działalności samorządu nawiązał do spotkania, które odbył z prezesami jednostek OSP z terenu gminy, w sprawie możliwości uzyskania stałego, comiesięcznego dodatku do emerytury, przysługującego byłym i obecnym druhnom oraz druhom ochotnikom. Prezesi zostali wówczas poproszeni o poinformowanie mieszkańców o możliwości ubiegania się o świadczenie, w wyniku czego wnioski złożyło już ponad 150-ciu emerytowanych strażaków OSP. Burmistrz jednocześnie zaapelował do obecnych radnych, sołtysów i dyrektorów jednostek o rozpropagowanie wiadomości o dodatku w swoim otoczeniu:
– Jeżeli znacie Państwo jeszcze kogoś, kto był czynnym strażakiem i nie złożył takiego wniosku, być może nie ma wiedzy o tym, informacja jeszcze do niego nie dotarła, bardzo proszę o podpowiedź, aby taką osobę skierować do Urzędu Miasta, gdzie nadal uzupełniamy wnioski.
Gotowe wnioski oraz pomoc w ich uzupełnieniu otrzymają Państwo u p. Konrada Bączyka, pracownika Urzędu Miasta w Uniejowie. Można skontaktować się z nim telefonicznie, pod numerem 63-288-97-40 lub 63-288-97-44 albo osobiście, w sekretariacie na I piętrze.
Prawo do tego świadczenia przysługuje strażakowi ratownikowi OSP, który czynnie uczestniczył jako członek OSP w działaniach ratowniczych lub akcjach ratowniczych (wymagany bezpośredni udział co najmniej raz w roku) – przez co najmniej 25 lat (w przypadku mężczyzn) oraz 20 lat (w przypadku kobiet). Przy naliczaniu okresu czynnego uczestnictwa w działaniach ratowniczych nie jest wymagane zachowanie ciągłości wysługi lat w OSP. Świadczenie ratownicze przyznaje się na wniosek zainteresowanego, złożony do komendanta powiatowego PSP – tj. organu przyznającego, właściwego dla siedziby jednostki OSP, do której należał strażak ratownik OSP. Prawo do tego świadczenia przysługuje po osiągnięciu wieku emerytalnego.
Aby ubiegać się o to świadczenie należy spełnić kilka ustawowych warunków:
- osiągnąć wiek emerytalny (mężczyźni 65 lat, kobiety 60 lat),
- udokumentować bezpośredni udział w przynajmniej jednych działaniach ratowniczych lub akcjach ratowniczych w roku przez okres 25 lat w przypadku mężczyzn i 20 lat w przypadku kobiet,
- złożyć kompletny wniosek o przyznanie świadczenia do Komendanta Powiatowego PSP w Poddębicach.
Poprzez udokumentowanie udziału w przynajmniej jednych działaniach ratowniczych lub akcjach ratowniczych rozumie się ewidencję prowadzoną przez właściwą Komendę Powiatową PSP. W przypadku, gdy ewidencja udziału strażaków OSP w działaniach ratowniczych nie obejmuje wskazanego przez wnioskodawcę okresu, jest on zobowiązany uzyskać potwierdzenie w formie oświadczeń trzech świadków. Wymaga się, aby jeden ze świadków był osobą zaufania publicznego w okresie przez siebie poświadczanym (np. komendant gminny, burmistrz, urzędnik gminy, etc.). Składając wniosek o przyznanie świadczenia należy zadbać o jego właściwe przygotowanie i rzetelność zebranych oświadczeń świadków.
Wniosek wraz z oświadczeniami świadków jest weryfikowany przez Burmistrza Miasta Uniejów. Po pozytywnym zweryfikowaniu wnioskodawca składa zebrane dokumenty w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Poddębicach. Komendant Powiatowy PSP wydaje decyzję o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia. Od decyzji przysługuje odwołanie w trybie przewidzianym przez kodeks postępowania administracyjnego.
(MB)
Dodatkowe informacje oraz dokumenty do pobrania:
Informacje na stronie internetowej KG PSP
Wniosek o przyznanie świadczenia ratowniczego
Wniosek o potwierdzenie bezpośredniego udziału w działaniach ratowniczych